fbpx

7 tips om buiten te sporten in de winter

Buiten sporten gedurende de lockdown, 7 tips to keep you warm!

‘Trainen jullie deze tweede lockdown door? ‘THE ANSWER IS YES! Buiten op ons eigen parkeerplaats. Waarom? Omdat je er meer energie van krijgt, je maakt met work-outs in de buitenlucht meer endorfine aan dan wanneer je niet traint.

1. Kleed je alsof het 10 graden warmer is.

Gebruik de +10 graden regel. Je gevoelstemperatuur is altijd ongeveer 10 graden hoger dan de buitentemperatuur. Stem daar dus je kleding op af. Als je naar buiten stapt en je hebt het frisjes, maar niet warm, dan dat is een goed teken. Dat verschilt per persoon en ligt aan het weer. Tip, trek een longsleeve, trui en windstopper aan. Na 5 minuten warming up gaat de windstopper uit!

2. Draag laagjes

Zie ook hierboven beschreven het voorbeeld van onze longsleeve, trui en windstopper. Je kan hierover heen, als het echt vriest, met een trainingsbroek over je tight en donsjas aankomen en die uitdoen zodra je hartslag omhooggaat. Ideaal die laagjes: je kan extra laagjes uit/ aandoen. Stijgt je hartslag en voel je dat je gaat zweten? Trek een laagje uit. Toch weer fris? Dan trek je weer een laagje aan.

3. Thermo kleding is je vriend tijdens buiten sporten in de winter

Thermokleding houd je niet alleen warm, maar zorgt ook voor optimale opname van vocht Hierdoor blijf je warm. Doe je een minder intensieve work-out? Dan warmt je lichaam sneller op door een thermo laag doordat de kleding direct op je huid ligt en je de warmte als het ware bij je houdt.

4. Bedek je hoofd met een muts van fleece-stof

Je hoofd en je borst zijn het meest gevoelig voor veranderingen in temperatuur. Ook andere uitstekende delen, zoals je oren, moet je beschermen. Kies voor een muts van fleece-stof. Wol prikkelt sneller als je sport of beweegt.

5. Onder 0 graden celsius? 

Doe warm water in je bidon.

Warm water zorgt ervoor dat je letterlijk warm wordt vanbinnen. Daarnaast kost het je lichaam minder energie om het water op lichaamstemperatuur te krijgen waardoor je meer energie hebt voor je oefeningen en alles uit je work-out haalt.

6. Keep on moving.

Natuurlijk zorgen onze trainers ervoor dat je gemotiveerd en in beweging blijft. Is een oefening iets te zwaar? Stop niet met bewegen, maar voer de oefening uit op een lagere intensiteit.

7. Draag handschoenen.

Je lichaam reageert op kou door bloedvaten te vernauwen en te rillen om warm te blijven. Je organen moeten op lichaamstemperatuur blijven en de uiteinden van je lichaam worden als eerste koud. Zorg er daarom voor dat je goede sokken, schoenen en handschoenen draagt.

Dus, niets houd je nu nog tegen. Train je lekker mee met onze fitcross? Check ons rooster en meld je aan via de Sport Accent app!

Menu