fbpx

Hoeveel moet je bewegen volgens de beweegrichtlijn?

In 2017 zijn door de Gezondheidsraad nieuwe beweegrichtlijnen vastgesteld, waarbij geldt: bewegen is goed en meer bewegen nog beter. Veel stilzitten wordt afgeraden. Volwassenen voldoen aan de beweegrichtlijnen wanneer zij verspreid over de week minimaal 150 minuten matig of zwaar intensief bewegen en minimaal twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten doen.

Om aan de beweegrichtlijnen te voldoen moeten ouderen deze spier- en botversterkende activiteiten combineren met balansoefeningen, zoals op één been staan of iets van de grond oppakken. Spierversterkende activiteiten zijn activiteiten gericht op het verbeteren van kracht, omvang en (duur)vermogen van de skeletspieren, bijvoorbeeld fietsen of krachttraining met gewichten. Botversterkende activiteiten belasten het lichaam met het eigen lichaamsgewicht, zoals bij springen of traplopen.

In het kort:

  • Beweeg minstens 150 minuten per week matig intensief, verdeeld over diverse dagen door bijvoorbeeld te wandelen of te fietsen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel
  • Doe op zijn minst tweemaal per week spier- en botversterkende oefeningen, zoals traplopen, herhaald opstaan uit zit en krachttraining, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen
Menu