fbpx

Fit blijven op vakantie

Je traint het hele jaar en dit wordt beloond je tijdens je vakantie. Het is namelijk de uitgelezen mogelijkheid om je lichaam aan de rest van de wereld te showen.

Toch brengt de vakantie ook een problemen met zich mee, want lang niet altijd keer je terug met het strakke lichaam waarmee je vertrokken bent. 
Hoe blijf je fit op reis? Het is een vraag die redelijk makkelijk te beantwoorden is, maar lastiger om ook daadwerkelijk uit te voeren. 
Dus misschien beter om de vraag te stellen, hoe motiveer je jezelf op reis fit te blijven?

Niet overal waar je vakantie viert kun je gemakkelijk een sportschool vinden, maar ook verleidingen als bier, fastfood en te weinig beweging kunnen je harde werken te niet doen.

Wij hebben wat tips om jouw motivatie en strakke lichaam te behouden tijdens de vakantie.

  • 1. Routine is allesDit is niet anders in het dagelijkse leven. Zodra je de routine van regelmatig sporten kwijt bent, is het heel lastig om deze weer terug te krijgen. Op reis dus ook. Spreek dus vooraf met jezelf af hoevaak je per week ‘actief’ bezig wilt zijn en wat daar dan onder valt. Dit is natuurlijk voor iedereen anders.   
  • 2. Doe je workout aan he begin van je dag!Niet alleen is het ’s ochtends vroeg nog het minst warm, het is ook het makkelijkst om je dag te starten met een workout. Dit betekent soms wel iets vroeger opstaan, maar als je het eenmaal achter de rug hebt, voelt het zo goed! Tijdens een dag op reis kan er van alles op je pad komen. En zeker als je ’s middags een cocktail of biertje wilt drinken, heb je echt geen zin meer om nog te sporten. Doe dit dus aan het begin van je dag!
  • 3. KIES FYSIEKE ACTIVITEITEN DIE BIJ JE REISBESTEMMING PASSENHet is voor veel mensen lastig om zichzelf te motiveren voor het doen van een workout in hun eentje en ook niet iedereen heeft genoeg inspiratie voor het bedenken van geschikte fitness oefeningen. Maar dat is natuurlijk ook niet het enige wat je kunt doen op reis! Wat dacht je van leren surfen, salsa lessen nemen, lange hikes maken, moutainbiken of kayakken? Er zijn talloze sporten waarbij je niet alleen fysiek bezig bent, maar ook nog wat van de omgeving ziet.

Het hangt er natuurlijk vanaf waar je naar toe gaat, maar als je in hotel verblijft is er meestal wel een ruimte beschikbaar waar je een goede fitness workout kunt uitvoeren. Bedenk je dan niet en gebruik deze ruimte.

Fitness workout oefeningen die altijd kunnen.  
De klassieke oefening die je zowat overal kunt uitvoeren is het doen van push-ups. Het is de perfecte methode om je triceps, borstspieren en schouders te trainen. 
Naast push-ups kun je ook altijd aan je buikspieren werken. In de vakantie kun je je buikspieren iedere dag trainen. Het enige wat je in principe nodig hebt is een goede ondergrond en desnoods een handdoek.
Voor de billen zijn squats altijd een goede oefening. 

Wij hebben een voorbeeld workout samengesteld die je eventueel kunt uitvoeren:

Squats [20 keer]
Zet je voeten op schouderbreedte en zorg dat ze recht naar voren wijzen.
Zak naar beneden door je benen alsof je op een stoel gaat zitten. Doe dit met een holle rug.
Duw je vanuit je hakken weer omhoog.

High knees [20 keer per been]
Zet je voeten neer op heupbreedte.
Hou je armen langs je lichaam.
Breng je rechterknie omhoog en beweeg tegelijkertijd je rechterarm omhoog.
Doe dit hierna met je linker knie en arm.

Frog bridge [20 keer]
Ga op de grond liggen met gebogen knieën en breng je knieën naar buiten richting de vloer terwijl je je voeten bij elkaar houdt. Je benen maken nu een diamantvorm.
Ga met je rug op de vloer liggen.
Knijp je billen samen, hef je heupen op zodat je lichaam een rechte lijn maakt.
Duw je billen terug naar de vloer en herhaal de oefening.

Lying lateral leg raise [10 keer per been]
Ga op je zij liggen.
Steun met je hoofd op je linkerhand of leg je onderarm op de grond.
Breng je rechterbeen gestrekt opzij en zo hoog mogelijk vanuit je bil- en heupspieren.
Houd die positie één seconde vast terwijl je de bilspier zo strak mogelijk aanspant.
Laat het been rustig terugzakken. Zorg ervoor dat de benen elkaar net niet raken;

Herhaal deze vier oefeningen drie keer en dan ga ik naar de volgende vier oefeningen:

Lunges [10 keer per been]
Ga rechtop staan met je benen naast elkaar en houd je knieën licht gebogen;
Houd je bovenlichaam recht, stap met één been vooruit en zak vervolgens door je heupen;
Druk jezelf weer omhoog en ga terug naar de beginpositie;
Herhaal de oefening vervolgens en wissel bij iedere herhaling van been

Lateral walk [10 stappen naar links, 10 stappen naar rechts]
Plaats de voeten op schouderbreedte uit elkaar
Vanuit een half-squat positie, zet je 10 stappen naar links en vervolgens naar rechts.

Jumping jacks [20 keer]
Ga klaarstaan door recht op te staan met je benen naast elkaar en je armen langs je lichaam
Buig lichtjes je knieën en spring in de lucht
Beweeg je benen naar schouderbreedte terwijl je in de lucht springt. Ondertussen strek je ook je armen boven je hoofd uit
Spring nu weer terug in de start positie

Calves [20 keer]
Houd je voeten plat op de grond en je knieën op slot.
Je rolt op je voorvoet helemaal door naar je tenen.
Je rolt met je voet helemaal terug op je hak.
Ten alle tijden blijven je knieën op slot.
Ook deze oefeningen voer je drie keer uit en daarna herhaal je de twee rondes nog een keer.

In totaal voer je dus 120 squats uit als dat niet werkt voor die bovenbenen, dan weet ik het ook niet meer.

Met bovenstaande acht oefeningen ben je zeker een half uur bezig en door de high knees en de jumping jacks haal je ook nog even lekker de hartslag omhoog! 

Deze work-out kun je natuurlijk ook uitvoeren met alleen oefeningen voor het bovenlichaam. En wil je een full body workout doen? 
Zorg dan dat de eerste vier oefeningen voor het bovenlichaam zijn en de tweede vier voor het onderlichaam.

Zorg er voor dat je twee à drie maal per week een fitness workout van zo’n 30 tot 45 minuten doet, want op deze manier doe je in ieder geval voldoende om in vorm te blijven.

Vakantie blijft uiteraard wel vakantie, je gaat ergens heen om uit te rusten en bij te komen van je drukke leven. Dit betekent ook dat je dus ook niet elke dag hoeft te trainen.

Menu