fbpx

MyWellness maand tip

Het begrijpen van jouw lichaamssamenstelling
We kunnen het lichaam opdelen in verschillende onderdelen. Wanneer we deze verschillende onderdelen ten opzichte van elkaar vergelijken, krijg je een lichaamssamenstelling.

Het weten en analyseren van jouw lichaamssamenstelling zorgt ervoor dat je jouw lichaam een stuk beter zal begrijpen. Daarnaast geeft het inzichten in jouw gezondheid die je met alleen jouw gewicht nooit had geweten!

Wij zullen je hier een korte uitleg geven van wat deze lichaamssamenstelling nu precies inhoudt, waarom het analyseren hiervan belangrijk is en vooral wat jij er dan mee kunt voor je gezondheid!

Vetpercentage

Jouw vetpercentage vertelt jou hoeveel procent van je totale lichaamsgewicht bestaat uit vetmassa. Het wordt berekend door jouw vetmassa te delen door je totale gewicht.

Vet is een belangrijke brandstof voor ons lichaam. We hebben het nodig voor de opbouw van cellen en de opname van vitamine A, D en E. Onmisbaar dus. Ons lichaam slaat ook vet op. Het is onze energiereserve, houdt ons warm en beschermt onze organen. Helaas is er ook een keerzijde. Te veel vet verhoogt het risico op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en diabetes type 2 (suikerziekte). Daarom is het goed om grip te houden op het vetpercentage in uw lichaam.

Wanneer we het hebben over algemene gezondheid, is het vetpercentage één van de belangrijkste nummers die je kan weten. Het is zelfs waardevoller dan je gewicht of je BMI. Wanneer je bent afgevallen, kun je aan je gewicht niet zien of dit daadwerkelijk vet is of dat het wellicht vocht is dat je bent kwijtgeraakt.

Voor mannen is dit 7% tot 25% en voor vrouwen 21% tot 36%. Vrouwen hebben namelijk meer borstweefsel en leggen vetreserves aan voor een eventuele zwangerschap. Ook leeftijd speelt een rol.

Spiermassa

Een belangrijke functie van je spiermassa is dat het gerelateerd is aan hoeveel calorieën jouw lichaam per dag nodig heeft. Spiermassa zorgt voor een continue verbranding van lichaamsvet. Hoe hoger je spiermassa, hoe meer calorieën jouw lichaam nodig heeft (dus verbrandt) en hoe hoger jouw metabolisme (verbranding in rust) is.

Visceraal vet

Visceraal vet = vet rond de interne organen
Een teveel aan visceraal vet kan leiden tot welvaartsziekten als suikerziekte type 2 en hart en vaatziekten. Voor het voorkomen of verlichten van welvaartsziekten is het belangrijk de hoeveelheid visceraal vet te verminderen tot een normaal niveau. Vaak hebben mensen met een hoog visceraal vetniveau overgewicht. Dit is vaak maar niet altijd zo!

Waarom is dit nou belangrijk?
Het is moeilijk om één ideaal vetpercentage te noemen, omdat dit afhankelijk is van jouw doel: datgene wat voor een hardloper ideaal is, zal voor een voetballer zeker niet ideaal zijn. Daarom wordt er bij vetpercentages altijd gewerkt met een reeks en is het voor een gezond vetpercentage belangrijk dat je binnen deze reeks valt.

Voor vrouwen wordt een vetpercentage tussen de 18 en 28% gezien als gezond

Voor mannen wordt een vetpercentage tussen de 10 en 20% gezien als gezond

Als je weet waar jouw vetpercentage valt binnen deze reeksen, kan dat erg behulpzaam zijn om te beslissen hoe jij aan een gezonder lichaam kunt werken. Jouw vetpercentage vertelt je ook veel over je lichaamsgewicht. Sommige mensen merken dat wanneer ze veel krachttraining gaan doen hun lichaam verandert, maar het getal op de weegschaal niet. Dat komt omdat spiermassa zwaarder is dan vetmassa. Het kan dus zijn dat je veel vetmassa kwijt bent, maar in de plaats daarvoor spiermassa bent aangekomen. Je gewicht op de weegschaal kan dan minimaal verschillen met daarvoor. Dat is ook precies de reden dat je beter naar je vetpercentage kunt kijken om je lichamelijke resultaten van je training te zien, dan naar je gewicht!

Om je vetmeting zo accuraat en consistent mogelijk te houden, hebben we de volgende tips voor je:

  • Zorg dat je elke keer op dezelfde tijd op de dag meet.
  • Je kunt het beste vóór je training meten.
  • Meet consistent en met regelmaat, bijvoorbeeld 1x in de week op dezelfde dag, op dezelfde tijd
  • Houd alle resultaten bij in de Mywellness app, zodat je goed je progressie kan meten!

Sport Accent gaat je helpen om jouw doel te behalen!

Oké, benieuwd naar jouw lichaamssamenstelling? Nu gaan wij jou helpen! Bij Sport Accent hebben we geweldige tools om jouw lichaamssamenstelling te meten. Zo kun je een meting doen met één van onze trainers op de Tanita. Je hebt de Mywellness app al waarin al jouw resultaten komen te staan.

Ben je op de club en heb je meer inspiratie, tips of begeleiding nodig? Spreek dan één van onze trainers aan en vraag om een persoonlijk trainingsprogramma!

Menu