fbpx

Afvallen, Feiten en Fabels

Er zijn veel verschillende theorieën wat betreft afvallen. Je kan met het meest knotsgekke dieet afvallen, maar wat zijn nou de feiten en fabels rondom afvallen?

Na 20:00 mag je niks meer eten à FABEL

Je lichaam denkt niet om 20.00 uur ‘ik doe helemaal niks meer’. Maar ga je ‘s avonds snacken, dan is de kans groot dat je meer eet dan nodig. De verleiding om te veel te eten kan ‘s avonds groter zijn. Als je moe bent zijn verleidingen moeilijker te weerstaan. De kans dat je aankomt is dan wel aanwezig. Als je dan toch ’s avonds nog wat wilt snacken pak dan wat gezonds.

Beperk Vet eten of Beperk de koolhydraten à FEIT

De essentie van afvallen is dat je minder energie binnenkrijgt dan je verbruikt. Dat kan door minder vetten te eten, maar even goed door minder koolhydraten te eten.

Het is in elk geval onverstandig om vetten en koolhydraten volledig te bannen. Je lichaam heeft beide nodig om goed te functioneren. Het is een misverstand dat vooral vet je dik maakt. Je lichaam kan de energie uit overtollige koolhydraten evengoed als vetweefsel opslaan.

Van Crash diëten val je snel af à FABEL

Van de één op de andere dag eet je bijna niets meer en drinken je alleen nog water. Natuurlijk val je op deze manier af, maar op lange termijn wordt dit het bekende ‘jojo-effect’. Wanneer je stopt met dit crash diëten zal je namelijk weer net zo makkelijk aankomen. Kies dan niet voor crash diëten, maar voor gezond afvallen.

Kies altijd voor light producten à FABEL

Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of het product heeft een ‘light versie’. Echter zijn er maar weinig light producten welke daadwerkelijk gezonder zijn dan de normale versie. Er zitten in light producten namelijk vaak minder suikers, maar deze zijn in veel gevallen vervangen door zoetstoffen en koolhydraten. Lees daarom eerst het etiket voordat je voor een light product gaat.

Zorg voor extra beweging à FEIT

De beste manier om gezond af te vallen is toch nog altijd sporten en bewegen. Wanneer je meer beweegt verbrand je meer vet en zul je dus sneller gewicht verliezen. Pak daarom de fiets naar je werk of de supermarkt, een stuk gezonder en goedkoper!

Voor een platte buik moet je buikspieroefeningen doen à  FABEL

De calorieën die je tijdens het sporten verbrandt, komen niet noodzakelijk van rond de spieren die je gebruikt. Door te gaan lopen, fietsen of zwemmen, stimuleer je veel grotere spiergroepen en verbruik je meer calorieën. Die kunnen even goed uit dat vervelende buikje komen.

Eet groenten met ‘negatieve’ calorieën à FABEL

Voedingsmiddelen als selder en komkommer bevatten erg weinig calorieën. De vertering ervan kost wel energie. Het idee achter de ‘negatieve calorieën’ is dat je dus meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt waardoor je afvalt. Nu verbruikt de vertering zo weinig energie dat het nettoresultaat altijd positief is, zelfs al eet je maar een selder van 14 kcal per 100 gram. Negatieve calorieën bestaan dus niet. En zelfs als ze zouden bestaan, dan zou de impact van een portie selder op je gewicht onmerkbaar zijn.

Veel water drinken helpt bij afvallen à FEIT

Veel water drinken en verder hetzelfde blijven eten en drinken, helpt niets. Water is wel een goede keuze om frisdrank en vruchtendranken mee te vervangen. Dat scheelt calorieën en draagt daardoor bij aan afvallen.

Het is ook heel belangrijk om voldoende water te drinken tijdens of na het sporten. Je hebt dan veel vocht verloren en dat voelt bij sommige mensen als honger in plaats van als dorst, waardoor je in de verleiding komt om meer te gaan eten.

Ons advies om succesvol en blijvend af te vallen? Verander je levensstijl. Eet minder, gezonder, gevarieerder en beperk producten met veel suiker en vet, pas op met alcohol en beweeg meer. Afvallen duurt zo misschien langer, maar het is makkelijker vol te houden.

Menu